טיפול שורש – המדריך המלא  

טיפול שורש הוא טיפול שיניים נפוץ לשן נגועה עם דלקת , בדרך כלל עקב חורים עמוקים או טראומה לשן.
טיפולי שיניים מעטים מעוררים פחד כמו טיפול שורש אבל בניגוד למה שאתם עשויים לראות בסרטים, טיפול שורש אינו מכאיב כמו שחושבים.מצד שני, טיפולי שורש טומנים בחובם סיכונים מסוימים.
במאמר הבא נרחיב מהו טיפול שורש, כיצד לדעת אם הוא מתאים לך, למה לצפות ועוד שאלות נפוצות.

אז מהו טיפול שורש ?

טיפול שורש הוא סוג של הליך דנטלי המשמש לשימור השן לאחר דלקת או זיהום של השן אשר נגרם בדרך כלל מחור עמוק או טראומה פיזית בפנים \ בשיניים.

הדלקת או הזיהום הוא ברקמה הרכה שנמצאת בתוך השן המכילה עצבים וכלי דם.

במהלך טיפול שורש, רופא שיניים או אנדודונט ינקה את הרקמה הנגועה מהתאים שלך ואז יחטא, ימלא ויאטום את השן. ברוב המקרים יוצב כתר על גבי מבנה השן כדי למנוע סדקים .

טיפול שורש

קרדיט תמונה :קנבה

למה לצפות במהלך טיפול שורש

הליך טיפול שורש מאפשר לרופא השיניים שלך לשמר שן נגועה על ידי הסרת רקמה נגועה ואיטום שלה.

Pulpitis {דלקת בשן}  נוצרת לאחר שרקמת העצבים מתה כאשר זיהום התפשט אשר בלתי הפיכה ובשלב זה, לא ניתן להציל את השן כמבנה חי .

הליך טיפול שורש יכול "לשמור" על השן, אך לא "להציל" אותה,  כלומר עד שאתה צריך טיפול שורש, זה מאוחר מדי להציל את חיי השן כי היא כבר נגועה וגוססת.שימור מבנה השיניים מועיל לבריאות הפה שלך מכיוון שהוא לא ישפיע לרעה על הצמיחה האורתודונטית שלך. אם רופא השיניים שלך עוקר שן חולה מבלי למלא את החלל שלה בשתל, השיניים שלך עלולות לזוז ולגרום לבעיות אורתודנטיות.

הסיכון השכיח ביותר בטיפול שורש הוא שבר בשיניים כשהחלק הפנימי של השן נגרר החוצה ומותיר את הקליפה החיצונית של השן  סדוקה, זו הסיבה שהליך טיפול שורש מצריך כמעט תמיד כתר שיניים.

כתר דנטלי הוא כיסוי קשיח שנוצר כדי להיראות כמו שן טבעית, אך הוא חזק יותר , שומר על שלמות השן ומפחית את הסיכון שהשן תיחלש ותישבר עם הזמן .

איך יודעים אם צריך טיפול שורש?

 דלקת פוליטיס בלתי הפיכה היא שגורמת לצורך בטיפול שורש או אפשרות טיפול דומה. זה נגרם בדרך כלל מחור עמוק או פציעה/טראומה בשן. לא ניתן לרפא או להחזיר דלקת פוליטיס בלתי הפיכה באמצעים טבעיים או קונבנציונליים.

במקרה של עששת, תיתכן פוליטיס לפני שהיא הופכת לבלתי הפיכה. כדי להגביר את הסיכוי לתפוס את זה מוקדם, חשוב לא לדלג על בדיקות שיניים ולפנות ישירות אל מרפאת שיניים מקצועית בכל פעם שאתה מפתח כאב שיניים.

סימנים שאתם צריכים טיפול שורש עשויים לכלול:

  • כאבי שיניים: כאב מתמשך או כאב הנגרם על ידי גירויים חמים או קרים שנשארים במשך מספר דקות או שעות  הם סימנים מובהקים  לדלקת פוליטיס בלתי הפיכה ולצורך בטיפול שורש, כמו גם כאב שמשתנה בהתאם למיקום : כאשר עומדים, שוכבים  או רצים , עשויים  להצביע על מורסה בשן ובתעלת שורש. כאב ספונטני המתרחש ללא אזהרה עלול גם להצביע על דלקת. ייתכן שפוליטיס תגרום לכאבי אוזניים , פנים או לסת.
  • בליטה על החניכיים (פיסטולה) : פיסטולה היא בליטה קטנה דמויית פצעונים לבנה, צהובה או אדומה המופיעה על החניכיים . זה מראה לרופא השיניים שלך שיש זיהום כיוון  שמוגלה, דם וחומרים זיהומיים מנסים לצאת החוצה והגוף מנסה "לשחרר" אותם. הבעיה היא שפיסטולה יכולה להטעות את רופא השיניים לגבי איזו שן זקוקה לטיפול שורש כיוון שפיסטולה לא תמיד מופיעה ליד השן הנגועה.
  • חניכיים נפוחות: כאשר שן נגועה מנסה "לשחרר" את התוצאות הרעילות של זיהום, היא עלולה גם לגרום לחניכיים להתנפח, להאדים ולהיות רכות. 
  • שינוי צבע של השיניים  או חניכיים: שן מתה או גוססת עשויה להפוך לאפורה  עם הזמן כאשר אספקת הדם שלה פוחתת. סביר יותר שזה יהיה מורגש על שן קדמית מאשר אחורית. הזיהום יכול גם להכהות את החניכיים סביב השן.
  • שן רופפת : ככל שהזיהום מתפשט, הוא עלול לרכך או להוריד את העצם שבה יושבת השן. זה יכול לגרום לשן שלך להתנדנד במגע.
  • שן סדוקה : אם בשן שלכם יש סדק הנמשך מטה אל שורש השן, לרוב אי אפשר להציל את השן ויש לטפל בה בטיפול שורש או באופציה טיפולית חלופית.
  • חור עמוק: חור יכול לגרום לרבים מהסימנים לעיל, כגון כאב. רופא השיניים שלך עשוי להשתמש בצילום רנטגן או CT כדי לאבחן את מידת העששת שלך.
  • מורסה בשיניים: הידוע גם בשם מורסה פריאפיקלית, אזור זיהומי מלא מוגלתי מתחת לשורש השן אשר מתרחש כתוצאה מדלקת בלתי הפיכה, לרוב עקב חור לא מטופל. זה לא אותו דבר כמו מורסה חניכיים שלא תמיד מרמזת על הצורך בטיפול שורש.
  • דם כהה: כאשר רופא השיניים שלך פותח את השן שלך לטיפול שורש, ייתכן שהוא או היא יוכלו לזהות דלקת בלתי הפיכה בעקבות דם כהה מהרגיל.
  • מוגלה אדומה-צהובה: לא כל השיניים הדלקתיות מדממות. לעתים קרובות, סימן בטוח של דלקת בלתי הפיכה כשפותחים את השן  הוא מוגלה נוטפת, צהובה-אדמדמה.

טיפול שורש | שאלות נפוצות

אם רופא השיניים שלך מזהה דלקת פוליטיס  בלתי הפיכה, תזדקק לטיפול שורש ללא קשר לשאלה אם קיים כאב או לא.

עצב השן שלך עלול למות ובכך להקל זמנית על הכאב. רופא השיניים שלך עשוי לתת לך אנטיביוטיקה שמכווצת את הזיהום, מה שיגרום גם לכאב לעבור, עם זאת, יש לטפל בדלקת כבלתי הפיכה על ידי טיפול שורש או עקירה. אחרת, זה יכול לגרום לבעיות בריאות מערכתיות חמורות בהמשך.

הליך טיפול שורש יכול להיעשות בביקור 1 או 2. לטיפולים חוזרים (בהם שן כבר קיבלה טיפול אנדודונטי), ניתן לבקש 3 ביקורים. כל ביקור אמור להימשך 90 דקות או פחות.

הטיפול אורך 30-90 דקות בכל ביקור,  במקרים פשוטים של טיפול שורש אחד, כל ביקור יהיה כנראה 60 דקות או פחות. מקרים מורכבים נמשכים קרוב ל-90 דקות לכל ביקור.

 טיפול שורש עשוי להתבצע בשני ביקורים או יותר לניקוי יסודי יותר. למספר הביקורים לטיפול שורש אין השפעה משמעותית על רמות הכאב או שיעורי הצלחת הטיפול.

מומחים בטיפול שורש נקראים אנדודונטים. רופא אנדודונט יכול לבצע את הליך טיפול השורש אם יש  תעלות מורכבות או אם רופא השיניים הכללי שלך מפנה מקרים ספציפיים של טיפול שורש. עם זאת, כל רופאי השיניים מוסמכים לבצע טיפולי שורש במהלך לימודיהם.

טיפולי שורש אינם כואבים כלל במהלך ההליך. אם רופא השיניים מיומן במתן ההרדמה המקומית, לא תרגיש דבר. ייתכן שיהיו כאבים קלים בזמן ההתאוששות.

מה לשאול לפני שנתחיל טיפול שורש ?

ישנם מטופלים רבים שקיבלו מרשם לטיפול שורש כי הרופא מיהר או חיפש את האפשרות ה"פשוטה" יותר מאשר האפשרות הטובה ביותר.
לדוגמה, רופא שיניים עשוי להציע טיפול שורש לחור גדול גם אם אין דלקת בלתי הפיכה ומילוי יספיק.
המלצתנו היא לשאול את מרפאת השיניים שלך את השאלות הבאות :

האם טיפול שורש הכרחי לחלוטין?
האם יתכן שהשן תתאושש ולא תזדקק לטיפול שורש?
איך הגעת למסקנה שיש לי פוליטיס בלתי הפיך?
מה אם אני לא עושה טיפול שורש?
האם אפשר לדלג על טיפול השורש וללכת ישר לעקירה ושתל ?
האם הזיהום שלי יתפשט לשיניים אחרות או לעצם שלי?
עד כמה אתה בטוח שטיפול שורש יצליח?
האם עלי לעשות זאת על ידי מומחה או שאתה יכול לעשות עבודה טובה כמו שמומחה יכול?

באופן כללי, תסמינים רבים של תעלת שורש יכולים להיות מיוחסים לגורמים אחרים מלבד דלקת שורש בלתי הפיכה. עד שרופא השיניים שלך יהיו בטוחים למדי שדלקת הבלתי הפיכה היא האשמה, אין לרשום טיפול שורש.

רופא שיניים טיפול שורש

קרדיט תמונה :קנבה

הליך טיפול שורש לפני ואחרי

לפני ההליך

לפני הליך טיפול השורש שלך, רופא השיניים שלך ככל הנראה ייקח צילומי רנטגן או CT ויבצע בדיקה כדי לזהות דלקת בלתי הפיכה.
בנוסף הרופא עשוי לרשום אנטיביוטיקה לפני ההליך אם:

  • מערכת החיסון שלכם חלשה
  • יש לך מורסה קיימת בשן
  • יש לכם חום
  • יש זיהום שמתפשט מהר

במהלך ההליך

כך מתבצע הליך טיפול שורש, שלב אחר שלב:

  1. צילומי רנטגן ובדיקה: רופא השיניים יבצע סט חדש של צילומי רנטגן ויבצע בדיקה נוספת. צילומי רנטגן רבים יילקחו כדי לוודא שהמכשירים נמצאים במיקום הנכון כדי להסיר את הרקמה הנגועה.
  2. הרדמה: הרופא יבצע הרדמה מקומית מלאה כדי להרדים את השן והסביבה שלה . הרדמה מקומית זו היא יותר ממה שנדרש עבור סתימה מכיוון שרופא השיניים שלך חייב להסיר את העצב. 
  3. יריעת לטקס יונחו על הפה שלך. זה מונע מחיידקים משאר הפה להיכנס לשן וגם מפסיק את בליעת התרופות בתוך השן.
  4. פתיחה: רופא שיניים יקדח פתח בחלק העליון של השן שלך.
  5. ניקוי ועיצוב: רופא השיניים שלך יסיר את העיסה הדלקתית או הנגועה, ינקה בזהירות ויעצב את החלק הפנימי של השן.
  6. השקיה: תאי העיסה הראשיים יושקו במים וברוב המקרים גם בחומר אנטיבקטריאלי לחיסול כל החיידקים שנותרו. תאים אלה חייבים להיות יבשים לחלוטין לפני המעבר לשלב הבא.
  7. סתימה: לאחר מכן, רופא השיניים ימלא ויאטום את השן כך שהיא תהיה סגורה לזיהום. לאחר מכן ימלא בחומר סתימה. מילוי זמני יונח עד לקבלת כתר קבוע.

לפעמים, רופא שיניים יתחיל את טיפול השורש ודברים משתבשים – זה יכול להיות דבר טוב.
אם רופא השיניים נכנס לתוך השן ויוצג בפניו מידע חדש שמשנה את סיכויי ההצלחה של טיפול שורש, הוא יעצור לספר לך. זה נותן לך את הבחירה להפסיק את ההליך לפני שתמשיך עם טיפול שורש עם סיכויי הצלחה נמוכים יותר ממה שחשבתם במקור , למשל אם יש שבר שמתגלה לאחר פתיחת השן חלחול יכול להתרחש בקו השבר מה שעלול להוביל לאובדן עצם. אם מאבדים עצם סביב השן, מאבדים את התמיכה של השן. במקרים אלו, עקירה עם שתל דנטלי תציע פרוגנוזה טובה בהרבה.

טיפול שורש מחיר

מחיר טיפול שורש  יכול להשתנות באופן משמעותי בין טיפול לטיפול והוא תלוי במספר גורמים. 

אז כמה עולה טיפול שורש? מחיר טיפול שורש עשוי להימנות בטווח של 800-1500 שקלים תלוי בסטטוס המרפאה ומורכבות הטיפול , המחיר כולל את כל ההוצאות הרפואיות והעבודה של הרופא המטפל.

 

ההמלצה היא  להתייעץ עם רופא שיניים מקצועי כדי לקבוע את המחיר המדויק של טיפול שורש עבור המקרה המיוחד שלך.

טיפול שורש

קרדיט תמונה :קנבה

לפרטים נוספים

מספר זה הינו מספר וירטואלי, שהוא חלק משירות תוכן המופעל על ידי זאפ גרופ בע"מ ומפנה את המתקשר לבית העסק.
משתמש העושה שימוש במספר הווירטואלי, מסכים כי החברה תהא רשאית לשמור את מספר הטלפון ממנו התקשר, לכלול אותו במאגר מידע או ליצור באמצעותו קשר עם המשתמש, וכן כי המספר עשוי להשתנות מעת לעת.

מספר הטלפון הרגיל של בית העסק הוא 03-9349888
דילוג לתוכן